نگهدارنده متحرک ارتودنسی

نگهدارنده متحرک ارتودنسی

به صورت معمول و  بعد از مرتب شدن دندان ها، این احتمال وجود دارد که مجددا نامرتبی دندانی اتفاق بیوفتد، بنابراین جهت جلوگیری از ایجاد این نامرتبی ها استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی که نوع و مدت زمان قرارگیری آنها با توجه به صلاح دید ارتودنتیست تعیین می شود یک ضرورت درمانی می باشد.

استفاده از نگه‌دارنده یا ریتینر یکی از مهم‌ترین مراحل درمان ارتودنسی است. وقتی بریس ها برداشته می‌شوند دندان‌ها تمایل دارند که دوباره به موقعیت قبلی خود بازگردند. برای جلوگیری از این اتفاق و سازگاری دندان‌ها با موقعیت جدید خود ریتینرها (پلاک‌ها) بایستی استفاده شوند. در اواخر نوجوانی و اوایل بیست‌سالگی معمولاً آخرین سری از دندان‌های دائمی یعنی دندان‌های عقل رشد می‌کنند.

گرچه گاهی اوقات این دندان‌ها می‌توانند به‌عنوان یک دارایی ارزشمند باشند و سالم و مناسب به نظر می‌رسد اما در اغلب موارد آن‌ها مستقیم رشد نمی‌کنند و باعث می‌شود که دندان‌ها در جای خود قرار نگیرند.

چگونگی مراقبت از پلاک (نگه‌دارنده)

نگه‌دارنده‌ها از مواد ترموپلاستیک ساخته‌شده‌اند که به گرمای بیش از حد حساس هستند، بنابراین باید از بخاری، ماشین‌های ظرف‌شویی، داشبورد ماشین یا هر جایی که درجه حرارت بیش از 48 درجه سانتی‌گراد باشد دور نگه‌داشته شوند.
زمانی که نگهدارنده های ارتودنسی در دهان بیمار نباشند باید در جعبه مخصوص ریتینر نگه‌داشته شوند.
ریتینرها را از حیوانات خانگی دور نگه دارید زیرا حیوانات دوست دارند آن‌ها را بخورند. قبل و بعد از قرار دادن نگهدارنده های ارتودنسی در دهان آن‌ها را تمیز کنید زیرا پلاک‌های دندان تمایل به چسبیدن به سطوح نگه‌دارنده‌ها دارند.

تمیز کردن سطح نگه‌دارنده با مسواک و مایع پلاک‌های دندان را از بین می‌برد. محلول شستشوی آفرودیت نیز به رفع پلاک دندان نیز کمک می‌کند. اطمینان حاصل کنید که نگه‌دارنده‌ها را پس از تمیز کردن با محلول‌ها کاملاً با آب بشویید تا بقایای پاک‌کننده را از بین ببرید.

از آنجا که نگهدارنده های ارتودنسی برای سال‌ها باید استفاده شوند، جایگزینی دوره‌ای نیاز خواهند شد. قرارداد اصلی شما یک بسته نگه‌دارنده پس از برداشتن بریس ها است. اگر نگه‌دارنده‌ها به علت غفلت از بین رفته یا آسیب ببینند جایگزینی آن‌ها هزینه خواهد داشت. اگر نگه‌دارنده‌ها شل شده یا شکسته شوند بلافاصله با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید.