آنالیز لبخند در دندانپزشکی

آنالیز لبخند در دندانپزشکی ، خط لبخند برای بسیاری اهمیت زیادی دارد که یک معیار تعیین کننده میزان زیبایی صورت نیز به شمار می رود. براین اساس دندانپزشک زیبایی و ترمیمیبرای آنالیز لبخند در دندانپزشکی از چندین اِلمان بهره می گیرد که عبارتند از:

  • فاصله یکسان میان دندانها
  • قانون نسبت طول به عرض دندان ها
  • فضای مثلثی بین عاج دندانها
  • قرینه بودن لبها و ایجاد قوس در آنها
  • قرار گرفتن تاج دندانها در یک خط صاف
  • موازی بودن خط متصل کننده زیر نوک دندانهای بالا و خط لب پایین، به شکل U
  • میزان قرینگی دندانهای بالا و پایین نسبت به یکدیگر از خط فرضی که از میان دو دندان بالا عبور می کند
  • موازی بودن خط فرضی لثه قابل مشاهده فک بالا با خط لب بالا بطوری که حداقل لثه و حداکثر دندان قابل مشاهده باشد.

نحوه ایجاد لبخند زیبا

پس از آنالیز لبخند نوبت به ایجاد طرح لبخند می رسد. دندانپزشک زیبایی خوب با هدف ایجاد دندانها به لحاظ فرم، شکل، اندازه، رنگ و هماهنگی با یکدیگر و فرم صورت و لبها از قوانین و اصول، لبخند زیبا را طراحی می کند. این فاکتورهای از طریق درمان هایی همچون ارتودنسی، لامینیت (کامپوزیت یا پرسلن)، روکش، سفید کردن دندانها (Bleaching)، جراحی لثه و … صورت می گیرد. دندانپزشک خوب ابتدا لبخند بیمار را آنالیز و مشکل اصلی آن را پیدا و سپس براساس نوع عارضه و مشکل روش درمان را مشخص می کند.

استفاده از روش لامینیت برای طرح لبخند زیبا

این روش زمانی استفاده می شود که دندانها دچار تغییر رنگ، شکستگی و یا فاصله زیاد هستند. زمانی که تنها دندانهای قدامی به این عارضه دچار باشند، به جای استفاده از روش ارتودنسی که نیاز به زمان و هزینه بیشتری دارد، از روش روکش یا لامینیت استفاده می شود.

استفاده از روش ارتودنسی

قبل از درمانهای زیبایی ابتدا دندانپزشک زیبایی خوب از دندان ها تصویر برداری می کند و براساس زاویه ریشه دندانها، فک و لثه برای آنها راه و چاره اصلی را مشخص می کند. تصویر برداری با استفاده از دوربین های فتوگرافی دندان انجام می شود.

سپس تصاویر بدست آمده توسط نرم افزار های گرافیکی مانند فتوشاپ آنالیز و موقعیت لثه ها و دندان ها بصورت جزئی بررسی می شوند. گاهی نیز دندانپزشک با بازسازی موقت طرح درمان، نمای سه بعدی فک و لثه بیمار را قالب گیری و طرح لبخند را آنالیز می کند.

آناتومیکال کردن یا همان شکل دهی لایه های کامپوزیتی یکی از مهمترین مراحل آنالیز طرح خط لبخند به شمار می رود که به مهارت و تخصص زیادی نیاز دارد.

زمانی که تمامی دندانهای بیمار به شکل نامرتبی بر روی یکدیگر باشند و یا دندانهای قدامی بیش از حد جلو باشند، براساس تشخیص دندانپزشک زیبایی ترمیمی، بهترین روش درمان، استفاده از روش ارتودنسی است که پس از درمان، دندانها بصورت یک ردیف و مرتب در کنار یکدیگر قرار می گیرند. اگر فک بالایی بیمار بیش از حد جلو باشد، به هنگام خندیدن چهره او را تحت تاثیر قرار می دهد.

به همین دلیل انجام ارتودنسی می تواند این برای درمان این عارضه استفاده شود.

پر کردن دندانهای پوسیده

گاهی خندیدن بیمار و مشاهده دندانهای پوسیده او، برای دیگران و فرد ناخوشایند است. در این صورت باید دندانهای پوسیده را ترمیم و بازسازی کرد. براساس تشخیص دندانپزشک زیبایی برای درمان دندان پوسیده باید از مواد پرکردنی استفاده شود.

دندانهای قدامی بیشتر در معرض دید قرار می گیرند. به همین دلیل باید از مواد همرنگ دندان استفاده شود. کامپوزیت ها بهترین ماده برای پر کردن یک دندان پوسیده جلویی است. در این روش پالیشینگ یا صیقلی نمودن دندانها اهمیت زیادی دارد. بدین منظور باید از دوربین های قوی استفاده شود تا درمان بصورت میکروسکوپی صورت بگیرد.

هدف از آنالیز لبخند در دندانپزشکی

ایجاد یک لبخند زیبا همگام و سازگار در فک، صورت و دندان ها، هدف اصلی آنالیز لبخند است که نیازمند یک رویکرد جامع توسط دندانپزشک متخصص و آنالیز لبخند در دندانپزشکی می باشد ، که متخصص ارتودنسی است .

دندانپزشک زیبایی خوب برای دستیابی به یک نتیجه موفق نیازمند درک درستی از روابط دهان، دندان، لثه و عضلات صورت است تا درمان به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد. بنابراین آنالیز لبخند به منظور اطلاع دندانپزشک از چگونگی قرار گرفتن اجزای دهان و دهان صورت می گیرد.

ترکیب صورت شامل بافت نرم و سخت صورت می باشد که با دندان ها و لثه در ارتباط است. برای مثال لثه به عنوان مأمن اصلی ریشه دندان است که نقش حیاتی در سلامت دندانها ایفا می کند. بررسی میزان سلامت لثه ها قبل از درمان دندان و تاج آن اهمیت زیادی در نتایج درمان دارد.

در صورتی که لثه به بیماری های عفونی مبتلا باشد، هرگونه درمان بی فاید و بالاثر است و تنها هزینه های اضافه را متوجه بیمار می کند.