درد هنگام ارتودنسی

اگر دندان‌ها سالم باشند، ارتودنسی در تمام سنین حتی در افراد بزرگسال قابل انجام است. امروزه از هر پنج متقاضی ارتودنسی یک نفر از آن‌ها بزرگسال است. این آمار نشان می‌دهد که تنها درصد کمی از بزرگسالان از ارتودنسی بهره گرفته‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد موارد بدشکلی دندان (malocclusion) در بزرگسالان قابل مقایسه با تعداد آن در کودکان و نوجوانان است. در حدود 3/4 بزرگسالان مشکلات ارتودنسی مانند به هم ریختگی دندان دارند.

ارتودنسی برای افراد بزرگسال مناسب است؟

ارتودنسی بزرگسال

داشتن لبخند زیبا در افزایش اعتماد به نفس بسیار موثر است. مطالعات نشان داده‌اند ارتودنسی می‌تواند فرصت‌های شغلی افراد را افزایش دهد و زندگی اجتماعی آن‌ها را نیز ارتقاء بخشد. البته از این نکته نباید غافل شد که ارتودنسی نقش مهمی در سلامت انسان دارد. به طور مثال اگر دندان‌ها نامنظم باشند، مسواک زدن دشوار خواهد بود به این ترتیب راه برای عفونت و پوسیدگی دندان باز می‌شود. هم‌چنین نامنظم بودن دندان در کیفیت غذا خوردن نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین در هر سنی که باشید دلایل‌ زیادی برای انجام ارتودنسی دارید.

آن‌چه که شما را در لیست مناسب ارتودنسی قرار می‌دهد سلامت عمومی، شرایط لثه (عدم وجود بیماری لثه) و نوع مشکل ارتودنسی است. در انجام ارتودنسی سن نقش مهمی ندارد و در هر سنی که باشید می‌توانید با خیال راحت این کار را انجام دهید. بیماری‌های لثه که باعث از دست رفتن مقاومت استخوان لثه برای ثابت نگه داشتن دندان می‌شود در بزرگسالان شایع‎تر است. این مسئله بسیار مهم است چرا که ارتودنسی زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که مقامت استخوان لثه برای نگه داشتن دندان بالا باشد. هم‌چنین انجام ارتودنسی برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های لثه هستند موجب تشدید بیماری می‌شود.

ارتودنتیست می‌تواند از شیوه‌های مختلفی برای انجام عمل ارتودنسی بهره بگیرد.

ارتودنتیست می‌تواند از شیوه‌های مختلفی برای انجام عمل ارتودنسی بهره بگیرد. یکی از راه‌های مرتب سازی دندان استفاده از براکت است. در این روش براکت (از جنس فلز و یا پلاستیک) به دندان متصل می‌شود و با اعمال نیرو به آرامی دندان‌ها به موقعیت دلخواه هدایت می‌شوند. فشار وارده باعث جذب قسمتی از استخوان نزدیک ریشه می‌‍‌شود، در عین حال تنش وارده نیز باعث تحریک استخوان‌سازی می‌شود.

بعضی از بیماری‌ها و شرایط پزشکی خاص ممکن است عمل ارتودنسی را با مشکل رو به رو کند. برای مثال بیماری حاد دریچه‌ی قلب، خونریزی شدید، سرطان، دیابیت کنترل نشده از جمله مواردی است که می‌تواند عمل ارتودنسی را دشوار کند. اگر شما هم یکی از مشکلات ذکر شده را دارید این مسئله را حتما با ارتودنتیست خود در میان بگذارید تا اقدامات لازم را انجام دهد. هم‌چنین بعضی از داروها که عمدتا بزرگسالان برای درمان آرتروز مصرف می‌کنند باعث سخت شدن حرکت دندان می‌شوند. بعضی دیگر از داروها نیز باعث خشکی دهان می‌شوند. خشکی دهان باعث ناراحتی و پوسیدگی دندان می‌شود. استعمال دخانیات نیز مانند خشکی دهان سبب بروز مشکلات مشابهی می‌شود.

نکته‌ی دیگری که باید مد نظر قرار داد این است که آیا مشکلات دندان به دلیل ساختار استخوان فک است یا خیر. از همین رو ممکن است افراد بزرگسال نیاز به جراحی فک داشته باشند. در دیگر موارد مانند به هم ریختگی دندان عمل ارتودنسی به راحتی انجام می‌شود.
با پیشرفت تکنولوژی تکنیک‌ و ابزارهای جدیدتری برای ارتودنسی ابداع می‌شود. برای عدم جلب توجه می‌توان از براکت‌های بی رنگ و شفاف یا اینویزیلاین استفاده کرد.
به خاطر داشته باشید که برای ارتودنسی سن مطرح نیست و در هر سنی که باشید می‌توانید این عمل را انجام دهید. اگر لبخند زیبا چیزی است که آرزوی آن را دارید، پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا وقت معاینه خود را مشخص کنید.

دسته بندی ها
مقالات