ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری ، ملاحظات زیادی برای زنان باردار وجود دارد و آن اینست که در دوران بارداری اغلب حساسیت افزایش می یابد. این به این معناست که ارتودنسی در این دوران کمی ناراحت کننده است و بیمار باید هرگونه دردی را بدون مسکن تحمل کند. تغییرات هورمونی در بدن در دوران بارداری می تواند خطر تورم و  تحریک لثه را توسط ارتودنسی افزایش دهد. ارتودنسی ممکن است لثه ها را تحریک کند و تغییرات هورمونی امکان دارد به روی حرکات ارتودنسی تاثیر گذارد. این مهم است که بیماران به طور منظم  توسط متخصص ارتودنسی خود معاینه مکرر داشته باشند. و برای آگاهی از روند پیشرفت کار، عکس های رادیوگرافی بسیاری لازم است. و زنان باردار در این موارد محدودیت های زیادی دارند.

یک سوال بزرگ در اینجا ذهن هر زن بارداری را که قصد انجام عمل ارتودنسی را دارد به خود مشغول می کند و آن اینکه آیا بارداری منعی برای ادامه درمان ارتودنسی به وجود می آورد؟ یا ارتودنسی در دوران بارداری امکان پذیر است ؟

عوامل خاصی که ممکن است زنان باردار را از رفتن به ارتودنسی باز دارد که عبارتند از :

  • التهاب لثه و پریودنتیت ناشی از بارداری
  • تغییرات هورمونی که حرکات دندان را تحت تاثیر قرار می دهد
  • عادات و ولع مصرف مواد غذایی در دوران بارداری و تاثیر آن بر ارتودنسی
  • اثر داروهای مختلف ارتودنسی بر جنین در دوران بارداری

ملاحظات ارتودنسی برای سلامت لثه

از جمله عوامل سیستمیک، نقش تغییرات هورمونی در دوران بارداری است التهاب لثه که توسط عوامل متعددی شناخته و ایجاد می شود. اگر چه حضور دستگاه های ارتودنسی به تنهایی باعث ایجاد التهاب لثه نمی باشد.

عواملی مانند بارداری و بهداشت نامناسب دهان و دندان در ترکیب با یکدیگر می توانند التهاب لثه را که در اثر بیماری پریودنتال ( بیماری لثه ) در بیماران تحت درمان ارتودنسی هستند پیشرفت و تسریع کنند.

ارتودنسی می تواند به عنوان یک منبع بالقوه عمل کند و واکنشهای التهابی را  که در دوران بارداری دیده می شوند تشدید کند. عدم آگاهی در مورد مسائل مربوط به سلامت، مراقبت از دهان و دندان و بهداشت نامناسب ممکن است بر روی روند درمان ارتودنسی تاثیر بگذارد.

پاکسازی دندان ها

تاکید ما بر آموزش بیمار، ترمیم و نگهداری دندان ها و راهکارهای پیشگیری و درمان برای مدیریت سلامت لثه  و بهداشت مناسب دهان و دندان های بیماران است. در طی دوران بارداری لازم است معاینات بیشتری توسطمتخصص ارتودنسی صورت بگیرد و بیمار چند بار هم باید  به پاکسازی دندان ها بپردازید.

عکسبرداری

اگر شما هنوز درمان ارتودنسی را شروع نکرده اید حتما این را می دانید که اشعه رادیولوژی برای جنین خطرناک است و در ابتدای درمان ارتودنسی استفاده از عکسبرداری برای تشخیص نوع درمان لازم  و ضروری است.بنابراین برای شروع درمان ارتودنسی بهتر است اگر باردار هستید  این کار را تا سال آینده به تاخیر بیاندازید. اما اگر درمیانه راه هستید  و مراحل اولیه ارتودنسی را پشت سر گذاشته اید  فقط کافی است که ارتودنتیست خود را از بارداری تان باخبر کنید تا او  بتواند مراقبت های لازم را از شما به عمل بیاورد.

رژیم غذایی برای بیماران بارداری که ارتودنسی کرده اند

بعد از نصب براکت ها به روی دندان ها مصرف هیچ نوع دارویی در دوران بارداری توصیه نمی شود. همچنین در مورد رژیم غذایی متخصص ارتودنسی شما تاکید خواهد کرد که در چند روز اول فقط غذاهای نرم و ترجیحا مایع مصرف شود سپس تا عادی شدن وضعیت و عادت کردن به براکت ها شما می توانید از جویدن آدامس کمک بگیرید. این کار به دندان های شما نیرویی تازه ای می بخشد و شما را تا بدست آوردن وضعیت عادی کمک خواهد کرد.

اثر هورمون های بارداری در درمان ارتودنسی

طبق مطالعات انجام گرفته برروی زنان بارداری که تحت درمان ارتودنسی هستند، تاثیر گذاری هورمون پروژسترون قادر است در طولانی مدت میزان حرکت دندان ها را کاهش دهد.

آموزش و آگاهی بیمار برای ارتودنسی

این مهم است که حرفه پزشکی در برخورد با بیماران از اهمیت مراقبت از دندان در دوران بارداری نیز آموزش های لازم را ارائه دهند. علاوه براین ارائه دهندگان مراقبت های بهداشت دهان و دندان باید از اهمیت مراقبت از دندان در دوران بار داری و اثرات سلامت پریودنتال ضعیف در دوران بارداری و پس از بدنیا آمدن نوزاد آگاه باشند. در این مورد تکنیک های اصلاح رفتار های مختلف می تواند به کار گرفته شود و آموزش های لازم برای تمیز کردن حرفه ای دهان، دندان و لثه در طول دوران بارداری به زنان باردار آموزش داده شود.

بهداشت دهان و دندان و ترمیم دندان ها در طول درمان ارتودنسی

در طول دوران بارداری ممکن است دندان ها حساس شود و کمی آسیب پذیرتر از قبل شده باشند بنابراین هر نوع آسیب را باید فورا ترمیم و رسیدگی کرد. در حین درمان ارتودنسی ، باید هر وضعیت پریودنتال موجود رسیدگی شود.از آنجا که در دوران بارداری تغییرات هورمونی صورت می گیرد لثه ی زنان باردار ممکن است کمی ملتهب به نظر برسد و در این مورد جای نگرانی وجود ندارد.

نتیجه

ارتودنسی دندان در دوران بارداری ممکن است التهاب لثه را تشدید کند.

پریودنتیت در دوران بارداری ممکن است به عوارض نوزاد کم وزن یا  زودرس منجر شود .

آموزش و آگاهی بیمار از مراقبت های دهان و دندان و انجام آن توسط بیمار پیش از تولد نوزاد ضروری است .

شما نباید در مورد ادامه درمان نگران باشید بلکه با داشتن مراقبت های بهینه و راهکارهای پیشگیری می توانید  درمان ارتودنسی را به بهترین وجه به پایان برسانید.

همچنین می توانید در بخش سوالات متداول بیشتر جواب سوال های خود را پیدا نمایید.