ارتودنسی زبانی

آیا جلوه ارتودنسی در دهان خود را دوست ندارید؟ راههای متفاوتی برای پنهان کردن آن وجود دارد از جمله ارتودنسی مخفی.

ارتودنسی به حقیقتی در زندگی بسیاری از مردم تبدیل شده‌ است، البته تأثیر مثبت آن‌ها نیز قابل انکار نیست. اگر در حال حاضر از سیم‌کشی دندان استفاده می‌کنید، بدون شک به آینده‌ای با دندان‌های صاف می‌اندیشید. گرچه وجود سیم‌ها و فنرهای موجود در دهان در طول ارتودنسی گاهی آزاردهنده است، یافتن راهی برای مخفی کردن آن‌ها می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس فرد کمک شایانی کند.

ارتودنسی زبانی

از ارتودنسی سرامیکی یا شفاف استفاده کنید

اگرچه ارتودنسی معمولی نیز نسبت به گذشته کوچک‌تر شده‌ است، ساختار فلزی آن‌ در مقابل ساختار سفید دندان، جلب توجه می‌کند. از دندانپزشک خود در مورد امکان استفاده از ارتودنسی سرامیکی سؤال کنید. این نوع سیم‌کشی از جنس سرامیک و به رنگ دندان است. ارتودنسی شفاف نیز به همین شکل بوده و در میان دندان‌ها استتار می‌شوند. برخی انواع دیگر حتی از سیم‌های رنگی استفاده می‌کنند تا سیم‌ها کاملا نامرئی باشد. سیم‌کشی سرامیکی به‌اندازه‌ی سیم‌کشی فلزی قوی نیست. این به معنی آن خواهد بود که روند ارتودنسی کندتر پیش رفته و سیم‌کشی بیشتر باید روی دندان باقی بماند.

دندانپزشک از سیم یا کش برای اتصال بریسز به دندان استفاده می‌کند. سرامیک در طی زمان کثیف می‌شود، اما به دلیل این‌که این نوع سیم‌کشی چندین بار طی درمان تعویض می‌شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.
ارتودنسی سرامیکی گران‌تر از انواع سنتی هستند. برای کاهش دادن هزینه‌های اضافی، از دندانپزشک بخواهید تنها در دندان‌های جلو از سیم‌کشی سرامیکی استفاده کند.

از ارتودنسی زبانی استفاده کنید

ارتودنسی زبانی پشت دندان قرار می‌گیرند. دندانپزشک نقشه‌ی دندان‌های شما را تهیه و سپس آن را برای ساخت سیم به آزمایشگاه ارسال می‌کند. این سیم‌ها سپس به پشت دندان شما چسبانده می‌شوند. کارکرد این نوع سیم کشی همانند سیم‌کشی‌های سنتی ایجاد فشار مداوم است.

به دلیل سفارشی بودن این نوع ارتودنسی، هزینه‌ی آن‌ نیز بسیار بالا است.
این نوع ارتودنسی در کنار زبان و سقف دهان شما قرار می‌گیرد و گاهی منجر به آزار شما خواهد شد. هم‌چنین وجود مانع در دهان صحبت کردن شما را دشوارتر خواهد کرد؛ البته اکثر افراد پس از مدتی به آن عادت کرده و می‌توانند به‌طور معمول صحبت کنند.

جلوه‌ ارتودنسی را به حداقل برسانید

از خوردن برخی غذاها در جمع خودداری کنید. از خوردن غذاهایی که نیاز به باز کردن زیاد دهان دارند خودداری کنید. غذاهایی که در بین دندان گیر می‌کنند نیز مناسب نبوده و منجر به جلب توجه و خجالت‌زده شدن شما می‌شوند. هم‌چنین از غذاهای چسبناک دوری کنید، این نوع غذاها به غیر از جلب توجه به ساختار سیم‌کشی شما نیز آسیب می‌زنند.

با دهان بسته بخندید

اگر از ظاهر خود با ارتودنسی راضی نیستید، یاد بگیرید با دهان بسته بخندید.

توجه داشته باشید که خنده با دهان بسته چهره شما را مسخره نشان ندهد. تلاش بیش از حد برای مخفی کردن ارتودنسی خود باعث جلب توجه می‌شود.
جلوی آینه تمرین کرده و نوع رفتار مناسب را انتخاب کنید. خنده با اعتماد به نفس توجه را به سمت شخصیت شما جلب می‌کند و سیم‌کشی دندان شما را مخفی نگه می‌دارد.

مدل موی جدید در طول ارتودنسی می‌تواند بر اعتماد به نفس شما تأثیر داشته باشد.

مدل موی خود را تغییر دهید. این حقه باعث می‌شود توجه از روی دهان به موهای شما معطوف شود. هم‌چنین می‌تواند از رنگ موی جدید با رنگ‌های روشن مثل آبی و صورتی نیز استفاده کنید. اگر مرد هستید، می‌توانید از محصولات حالت دهنده‌ی موی جدید استفاده کنید.

از لوازم جانبی مانند کلاه، هدبند یا گردنبند برای جلب توجه استفاده کنید.

مدل موی جدید هم‌چنین می‌تواند بر اعتماد به نفس شما تأثیر داشته باشد که در زمان استفاده از ارتودنسی مفید است.

از سایه چشم خاص استفاده کنید

رنگ‌های روشن مانند آبی یا بنفش مرکز توجه را از دهان به چشمان شما تغییر می‌دهد. هم‌چنین می‌توانید از لوازم آرایش دیگر برای بزرگ‌تر جلوه دادن چشمان خود کمک بگیرید.

اگر آرایش نمی‌کنید، می‌توانید از عینک دودی با رنگ روشن بهره ببرید.

از رژلب استفاده نکنید

از رژلب‌های رنگ لب استفاده کرده یا کلا از رژلب استفاده نکنید تا توجه نسبت به دهان شما کاهش پیدا کند.

از رژلب‌های روشن مانند قرمز دوری کنید. این رنگ‌ها توجه نسبت به دهان شما را افزایش می‌دهند.

داشتن دیدی مثبت به مشکلات ظاهری ناشی از سیم‌های ارتودنسی می‌تواند مانع از خجالت‌زدگی شما شود.

روی ابعاد مثبت ارتودنسی خود تمرکز کنید

به فواید ارتودنسی خود توجه کنید. ارتودنسی مشکلات کوتاه مدت، برای حل مشکلات بلند مدت هستند. داشتن دیدی مثبت به آن‌ها می‌تواند مانع از خجالت‌زدگی شما شود.

خود را بدون ارتودنسی و با دندان‌هایی صاف تصور کنید.

در مورد افراد مشهوری که از ارتودنسی استفاده می‌کنند، تحقیق کنید. حتی پرنس انگلستان و کریستین رونالدو نیز از ارتودنسی استفاده می‌کنند.

ارتودنسی خود را تزئین کنید

حلقه‌های ارتودنسی با سیم به دندان‌ها نصب می‌شوند و انواع سیم با رنگ‌های مختلفی در بازار وجود دارد. از رنگ‌های فصلی و متفاوت برای تزیین سیم‌کشی خود استفاده کنید. می‌توانید رنگ سیم‌ها را با لباس خود ست کنید.

نسبت به‌ظاهر قدیمی خود حساس نباشید

احساس منفی شما نسبت به ارتودنسی می‌تواند به دیگران نیز انتقال پیدا کند، فراموش نکنید که این سیم‌کشی موقت است؛ پس تا زمان برداشته شدن آن‌ها بر دیگر ویژگی‌های خود تمرکز کنید. با این کار دیگران نیز به‌ ظاهر جدید شما علاقه پیدا می‌کنند.