انواع درمان های ارتودنسی جهت اصلاح فک و صورت

انواع درمان های ارتودنسی

انواع درمان های ارتودنسی جهت اصلاح فک و صورت : کودکان و نوجوانان زیادی هستند که ممکن است دچار مشکلات دندانی باشند و پس از آنکه والدینشان آنها را نزد متخصص ارتودنسی می‌برند متوجه وجود مشکلات فکی در آنها می‌گردند که در اغلب موارد این والدین ترجیح می‌دهند که این مشکلات را بدون جراحی درمان کنند. علاوه بر این انجام جراحی فک ممکن است به بزرگسالانی که دارای مشکلات فکی جدی هستند، توصیه شود. از میان این افراد کسانی هستند که از انجام آن می‌ترسند و ترجیح می‌دهند که مشکلات فکی خود را با استفاده از روش‌های دیگری درمان نمایند. اما آیا می‌توان ناهنجاری‌های فک را بدون جراحی برطرف کرد؟ اگر جواب مثبت است، این درمان کدام است و آیا برای همه افراد مناسب است؟

در این ویدئو درباره اصلاح ناهنجاری‌های فک بدون جراحی، نوع درمان و شرایط آن توضیحات کاملی را ارائه دهیم.

پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مزایای اصلاح فک و صورت بدون جراحی

زمانی که رشد استخوان فک کامل نشده باشد، با استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی می‌توان تغییراتی را در آن ایجاد کرد. به همین دلیل گفته می‌شود که فرزندان خود را در سنین پایین نزد دندانپزشک و ارتودنتیست ببرید تا در صورت وجود هرگونه مشکل مربوط به دهان، دندان و فک به موقع تشخیص داده شود، چرا که اغلب مشکلات مربوط به فک را می‌توان در سنین پایین و بدون نیاز به درمان‌های پیچیده‌تری مانند جراحی فک برطرف کرد و با استفاده از روش‌های ساده‌تر درمان نمود.

در ادامه برخی از مزایای درمان انحراف فک بدون جراحی را ذکر کرده‌ایم:

1. کوتاه‌تر شدن طول دوره درمان

همانطور که می‌دانیم جراحی ارتوگناتیک، نوعی جراحی پیچیده ای است که نیاز به دوره نقاهت طولانی دارد. برای انجام این جراحی اغلب نیاز است که قبل و بعد از آن، ارتودنسی انجام شود، به همین دلیل مدت زمان دوره درمان طولانی می‌شود.

2. عدم تحمل درد و ناراحتی زیاد بر اثر جراحی

جراحی ارتوگناتیک جراحی است که با عوارضی از جمله درد و ناراحتی برای بیمار همراه است. بنابراین در صورتی که بیمار به موقع برای درمان مشکلات فکی خود به ارتودنتیست مراجعه کند، درمان او با استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی انجام می‌شود که درد زیادی را برای بیمار به همراه نخواهد داشت و دیگر نیازی به جراحی فک که درد زیادی را برای بیمار ایجاد می‌کند، وجود نخواهد داشت.

3. پیشگیری از ایجاد عوارض جراحی

جراحی فک بر حسب مورد می‌تواند عوارضی مانند خونریزی، عفونت، تورم، کبودی، درد و … را به همراه داشته باشد که در صورت درمان به موقع و بدون جراحی هیچ کدام از این عوارض به وجود نخواهند آمد.

4. صرف هزینه‌های درمانی کمتر

ارتودنسی در مقایسه با جراحی فک درمان کم ‌هزینه‌تری است که حتی در برخی موارد با توجه به شرایطی که کلینیک‌های دندانپزشکی برای بیماران خود در نظر می‌گیرند، ممکن است امکان پرداخت هزینه‌ها به صورت اقساطی نیز وجود داشته باشد. برای انجام جراحی فک بیمار باید هزینه‌هایی را به ارتودنتیست، جراح فک و صورت، بیمارستان و سایر هزینه‌های جانبی را پرداخت کند، این در حالی است که در صورت تشخیص و درمان به موقع، بیمار تنها هزینه‌های مربوط به ارتودنسی را پرداخت خواهد کرد.