انواع درمان های ارتودنسی و نحوه مراقبت از آن

انواع درمان های ارتودنسی و نحوه مراقبت از آن

انواع درمان های ارتودنسی ، اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که استفاده از ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک از نظر ظاهری برای شما آزاردهنده است و یا سن بالایی دارید و نمی خواهید براکت ها در دهانتان نمایان شوند، می توانید از روش ارتودنسی نامرئی استفاده کنید. در این روش از ارتودنسی دندان که از نام آن بر می آید، دیگر براکت ها و دستگاه ارتودنسی در دهان شما به راحتی قابل مشاهده نخواهد بود. سه نوع ارتودنسی نامرئی وجود داشته و مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از: ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی با پلاک های شفاف و بی رنگ و ارتودنسی با مواد همرنگ دندان

ارتودنسی نامرئی با روش لینگوال:

تمامی لوازم ارتودنسی شامل براکت، بریس ها و سیم ارتودنسی در قسمت پشت دندان ها قرار می گیرند. به همین سبب است که ارتودنسی لینگوال به ارتودنسی « پشت دندانی» نیز شناخته می شود. تفاوت عمده ی ارتودنسی به روش لینگوال با ارتودنسی ثابت، همین موقعیت قرار گیری براکت و بریس هاست.

ارتودنسی نامرئی با روش پلاک های شفاف:

در این روش از یک روکش نامرئی و اصطلاحا شیشه ای استفاده می شود.

ارتودنسی نامرئی با دستگاه های همرنگ دندان:

در این روش از براکت هایی استفاده می شود که همرنگ دندان بوده و چندان قابل مشاهده نیستند.

انواع ارتودنسی متحرک دندان عبارت اند از؛

  • بریس های هاولی
  • بریس های زد اسپرینگ
  • بریس های بایت پلیت
  • بریس های نامرئی ( اینوزیلاین)

 مزایای ارتودنسی متحرک دندان

  •  در مقایسه با سایر روش ها، ارزان تر است
  • برای تمیز کردن می توانید بریس را از دهان خارج کنی
  • ظاهر بهتری نسبت به ارتودنسی ثابت دارد.

ارتودنسی دیمون

یکی دیگر از انواع درمان های ارتودنسی دیمون می باشد ، یک ارتودنسی ثابت است که برخی به اشتباه فکر می کنند از انواع ارتودنسی متحرک است. در ارتودنسی دیمون سرعت حرکت کردن دندان ها و در نتیجه درمان شما سریعتر است و شما می توانید در مدت زمان کمتری به یک لبخند زیبا برسید. اما چگونه؟ در ارتودنسی دیمون از نوعی مکانیزم کشویی بهره مند می شوید. به این صورت که براکت ها از طریق سیمی که به آنها متصل شده ولی کاملا محکم نشده اند، می توانند به صورت خودکار بلغزند و در جای مناسب قرار گیرند. این درحالیست که  در روش ارتودنسی ثابت، براکت ها باید هرچند وقت یکبار توسط ارتودنتیست سفت و تنظیم شوند.در ارتودنسی دیمون از انواع براکت فلزی، شفاف و رنگی استفاده می شود که اگر از براکت های شفاف و هم رنگ دندان ها استفاده شود، در این صورت این روش از انواع ارتودنسی نامرئی به شمار می رود. با توجه به فناوری خودکنترلی که در این نوع ارتودنسی به کار گرفته می شود طبیعی است که هزینه آن نسبت به روش معمولی گرانتر است.