برگشت درمان ارتودنسی

نتیجه درمان ارتودنسی اغلب برای حدود نود وپنج درصد از بیماران رضایت خاطر را به همراه می آورد و در پنج درصد باقیمانده ممکن است به دلیل برگشت درمان ارتودنسی ، بررسی مجدد نیاز باشد.

احتمال برگشت درمان ارتودنسی پس از گذشت زمان

در برخی از موارد تغییرات دندانی احتمال دارد پس از چند دهه صورت بگیرد  و مربوط به افزایش سن و گذشت زمان می باشد که دراین صورت  به خاطر ناچیز بودن آن نگران کننده نمی باشد و این تغییرات مرتبط با برگشت درمان ارتودنسی نیست و در یک رده قرار نمی گیرند. علاوه بر آن امروزه متخصصین ارتودنسی اغلب به بیمار پیشنهاد می کنند که از پلاک های متحرک خود برای ۳ الی ۵ شب در هفته برای همه مدت عمر استفاده نمایند. حرکت دندان ها به آهستگی اتفاق می افتد و به طور معمول پس از ده ها سال قابل مشاهده می شوند.استفاده مستمر از پلاک های متحرک به بیماران این امکان را می دهد تا به این وسیله بتوانند فرایند جابجایی و انتقال دندان ها را که با افزایش سن به سمت جلو و عقب حرکت می کنند متوقف کنند .

حفظ و نگهداری نتایج درمان ارتودنسی

بدون حفظ و نگهداری نتایج درمان، دندان ها پس ازبرداشتن براکت ها و  پایان درمان ارتودنسی ثابت به تدریج به حالت قبل از درمان برمی گردنند. برای تثبیت نتایج درمان شما بایستی پس از خروج بریس ها از دهان حداقل به مدت ۱۲ ماه از پلاک های ارتودنسی متحرک بطور منظم استفاده کنید.

پس از ۱۲ ماه استفاده از پلاک های متحرک، متخصص ارتودنسی شما ممکن است از شما بخواهد که این پلاک ها را برای سه شب درهفته نیز استفاده کنید. در واقع استفاده از ارتودنسی متحرک پس از خروج براکت های ارتودنسی ثابت از دهان شما  ، حفظ نتایج ارتودنسی را برای مدت طولانی امکان پذیر می سازد.

به هر حال برگشت درمان ارتودنسی ممکن است به اشکال زیر باشد :

برگشت نامرتبی دندان ها

شلوغی و نامرتبی دندان ها می تواند عملکرد مناسب دندان ها را مختل کند و اگر درمان نشود ممکن است باعث افزایش احتمال به وجود آمدن پوسیدگی در دندان ها و مستعد شدن لثه برای احتمال ابتلا به انواع بیماری های لثه شود. به طور معمول ارتودنتیست شما قادر است به وسیله بزرگ کردن قوس دندان ها  بدون خارج کردن  هیچ دندانی از دهان شما کجی و نامرتبی دندان ها را با کمترین خطر و بدست آوردن  بهترین نتیجه  انجام دهد. اگر پس از درمان ارتودنسی بیمار در اثر اتمام دوران بلوغ و رشد منفی فک مجدا دچار کجی و نامرتبی دندان ها شد، این بار متخصص ارتودنسی  اقدام به کشیدن دندان یا جراحی فکمی نماید.

باز شدن  مجدد فضا ی بین دندانی پس از ارتودنسی

وجود دندان های اضافی در دهان یکی از دلایلی است که ارتودنتیست شما را وادار به خروج انتخابی این دندان ها از دهان برای ایجاد فضای بیشتر و رشد دیگر  دندان ها  در دهانتان می کند. پس از خروج دندان ها و ایجاد فضای کافی می توان به وسیله ارتودنسی فضای به وجود آمده را با مرتب کردن دندان ها و هماهنگی آنها نظم و اصلاح بخشید.

باز شدن مجدد فاصله دندانی  پس از اتمام دوران ارتودنسی دندان و برگشت درمان ارتودنسی در این افراد با باز شدن فضا در محدوده دندان های خارج شده از دهان رخ می دهد. در اینگونه موارد متخصص ارتودنسی شما با توجه به اندازه فضای ایجاد شده درمان مجددی را از سر می گیرد و با استفاده از درمان های بازسازی، فضای ایجاد شده را از بین می برد .

یک ارتودنتیست خوب قادر است با هماهنگی همه اجزا از قبیل دندان ها ، استخوان فک و بافت های نرم وعضلات باعث حفظ یک دندان دربهترین  موقعیت مناسب خود گردد.

برگشت مشکلات فکی

اگر فک پایین به طور غیر طبیعی رشد کرده باشد و جلو آمده باشد به این حالت  بیرون زدگی یا جلو زدگی فک پایین اطلاق می شود. این افراد کسانی هستند که  صحبت کردن ، غذا خوردن و نفس کشیدن آنها دچاراختلال شده و  به درمان نیاز دارند. جراحی فک در افرادی که دچار بیرون زدگی فک پایین هستند، در سنین کودکی و قبل از بلوغ بالاترین درصد موفقیت را دارد. جراحی زیبایی و ترمیم فک نیز مانند بقیه روش های جراحی در اکثر مواقع موفق است ولی ممکن است گاهی از این عمل نیز نتیجه مطلوب به دست نیاید.

ناهنجاری های حاصله از برگشت  درمان پس از ارتودنسی اغلب در بیمارانی به وجود می آید که دچار جلو زدگی فک پایین هستند. این دسته از افراد کسانی هستند که قبل از بلوغ و یا در طی دوران بلوغ اقدام به درمان جلوزدگی فک می کنند و چون وراثت و الگوی رشد فکی مشخص می باشد خطر برگشت درمان در این دسته از افراد بسیار بالا است. البته متخصص ارتودنسی شما حتما قبل از شروع درمان از شانس بالای برگشت درمان ارتودنسی پس از پایان دوران بلوغ با شما توافق های لازم را انجام داده و سپس درمان را آغاز می کند. به هر حال یک ارتودنتیست همیشه برای حل مشکل مجدد شما راه حل مناسبی را پیشنهاد خواهد کرد.

آیا جلو زدگی  فک حتما به درمان نیاز دارد ؟

بله جلوزدگی فک بسته به شدت آن ممکن است عملکرد عضو را تحت تاثیر قرار دهد  و نیاز قطعی به درمان داشته باشد. مثلا اگر جلو زدگی فک باعث اختلال در تنفس شبانه شود قطعا بیمار نیاز به جراحی دارد. در برخی از افراد هم که از نظر روانی و روابط اجتماعی، این مشکل به قدری جدی است که آنان را دچار آشفتگی ذهنی کرده است  و درمان در آنها نیز لازم و ضروری می باشد.

برای کاهش احتمال برگشت بهتر است به ارتودنتیست مراجعه کنیم

برگشت درمان ارتودنسی ممکن است زمانی صورت  بگیرد که درمان توسط ارتودنتیست صورت نگرفته باشد .

بخاطر ماهییت پیچده درمان ارتودنسی برای بهره بردن از مزایای این درمان بهتر است که درمان توسط فردی انجام گیرد که با رتبه ممتاز در دوره تخصصی رشته ارتودنسی پذیرفته شده و با طی دوره سه تا چهار ساله در دانشگاه های معتبر به عنوان متخصص ارتودنسی شناخته شده و دارای بورد تخصصی باشد و به  بالاترین سطح تحصیلی در این رشته نایل آمده باشد .