تاثیر منفی استفاده از دارو‌های ضد پوکی استخوان بر ایمپلنت های دندانی

تاثیر منفی استفاده از دارو‌های ضد پوکی استخوان

یافته‌های تازه نشان می‌دهد که دارو‌هایی که اغلب برای پوکی استخوان (استئوپروسیس) مصرف می‌شوند، ممکن است روی ایمپلنت دندان تاثیر منفی بگذارند.

برخی از دارو‌ها می‌توانند منشا بسیاری از مشکلات مربوط به دهان و دندان شوند و دندانپزشکان باید از این موضوع آگاه باشند. یکی از شایع‌ترین این مشکلات، سندرم خشکی دهان (زروستومیا، xerostomia) است، که 40 درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما داروهای ایجاد کننده زروستومیا، تنها داروهایی نیستند که دندانپزشکان باید نگران آن باشند.

براساس مطالعات جدید منتشر شده در ژونال Oral Implantology، داروی Bisphosphonate که یکی از داروهای موثر در ایجاد زروستومیا است، می‌تواند مشکلات خاصی را برای ایمپلنت بیماران ایجاد کند. داروی بیس فسفونات معمولا برای پوکی استخوان یا سایر بیماری‌هایی که طی آن استخوان انسجام اولیه خود را از دست داده باشد، مورد مصرف قرار می‌گیرد و به این ترتیب از شکستگی‌ها و سایر آسیب دیدگی‌ها جلوگیری می‌کند. محققان تاثیر این دارو را روی استخوان فک، مورد مطالعه قرار دادند و مشاهده گردید بیس فسفونات‌ها روی ظاهر و زیبایی استخوان فک نیز تاثیر می‌گذارد. ایمپلنت‌ها معمولا قابل پیش بینی هستند، اما بوجود آمدن هر‌گونه تغییر در ساختار استخوان، می‌تواند به شکل جدی باعث آسیب دیدگی ایمپلنت شود.

پوکی استخوان

آنها 25 بیمار مبتلا به پوکی استخوان که دست کم 60 سال داشتند را مورد آزمایش قرار دادند. در آغاز این بررسی، تمام این بیماران تحت جراحی ایمپلنت قرار گرفتند. از بین 25 بیمار، برای 11 بیمار، به مدت یک سال داروی بیس فسفونات تجویز شد، اما برای 14 نفر باقی مانده، به جای درمان دارویی از درمان هورمونی استفاده شد. بعد از آن، میزان تراکم مواد معدنی داخل استخوان و ضخامت استخوان بیرونی هر دو گروه را مورد بررسی قرار دادند.

ایمپلنت

ایمپلنت 3 فرد از بیمارانی که بیس فسفونات مصرف کرده بودند، دچار آسیب دیدگی شد. اما ایمپلنت تمام 14 بیمار دیگری که از این دارو استفاده نکرده بودند، سالم باقی ماند.

دانشمندان متوجه شدند که در گروهی که بیس فسفونات مصرف کرده بودند، ضخامت استخوان بیرونی و تراکم مواد معدنی استخوان‌ها بیشتر شده است. با وجود محدود بودن تعداد بیماران تحت آزمایش، محققان به این نتیجه رسیدند که بیس فسفونات روی کیفیت و کمیت استخوان فک بیماران مبتلا به پوکی استخوان تاثیر می‌گذارد. بنابراین دندانپزشکان باید پیش از جراحی ایمپلنت، از مصرف این دارو توسط بیماران مبتلا به پوکی استخوان مطلع باشند.