نگهدارنده حفظ مادام‌العمر لبخند

تحقیقات از لزوم استفاده مادام‌العمر از ریتینرها بعد از درمان ارتودنسی حکایت دارند

نگهدارنده دندان‌پزشکان بریتانیایی به تازگی به اهمیت استفاده‌ی مادام‌العمر از ریتینرها بعد از اتمام درمان ارتودنسی پی برده‌اند.
به گزارش انجمن ارتودنسی بریتانیا (BOS)، تحقیقات اخیر نشان داده‌اند بعد از اینکه دندان‌ها با ارتودنسی منظم می‌شوند، در تمام طول عمر ممکن است دوباره به جای اول خود بازگردند، مگر اینکه شخص به طور منظم شب‌ها ریتینر یا نگهدارنده‌ بر روی دندان‌هایش بگذارد. در جایی دیگر از این مطالعات آمده است که هفتاد درصد بیمارانی که بر روی دندان‌هایشان برِیس دارند، بعد از گذشت ده سال دوباره به درمان نیاز پیدا می‌کنند.
سیمون لیتلوود(Simon Littlewood) متخصص ارتودنسی به نمایندگی از (BOS) می‌گوید: «اگر بعد از ارتودنسی نگهدارنده‌ نگذارید، دندان‌هایتان به حالت قبلی باز می‌گردند و آن همه زحمت هدر می‌رود. ما قبلاً فکر می‌کردیم زمانی که بیمار به سن مشخصی برسد، دندان‌های او ثبات پیدا می‌کنند، اما اکنون فهمیده‌ایم آن تفکر غلط بوده است و دندان‌ها در طول عمر انسان امکان جابه‌جایی و حرکت دارند.»

حقایقی درباره نگهدارنده‌ ها

نگهدارنده‌ها به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. برای اغلب بیماران جوان، در انتهای درمان ارتودنسی، نگهدارنده متحرک تجویز و توصیه می‌شود شب‌ها آن را بر روی دندان‌هایشان بگذارند، اما بسیاری از آن‌ها از این کار سر باز می‌زنند که این باعث می‌شود دندان‌هایشان به حالت قبل از درمان ارتودنسی بازگردد. البته دندان‌پزشکان برای برخی از بیماران، به خصوص آنان که درمانی پیچیده داشته‌اند، نگهدارنده ثابت می‌گذارند.

لبخندت را حفظ کن کمپین دندان‌پزشکان بریتانیایی برای ترویج استفاده مادام‌العمر از ریتینرها
ادی کروچ (Eddie Crouch) نایب رئیس انجمن ارتودنسی بریتانیا می‌گوید: «ارتودنسی در بسیاری از بیمارها، درمانی طولانی است و وقتی تمام می‌شود و بیمار می‌فهمد باید تمام عمر از نگهدارنده استفاده کند شوکه می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر بیماران از دلیل این کار اطلاعات چندانی ندارند و به همین دلیل انجمن، کمپینی برای پر کردن این خلأ تشکیل داده است. ما در حال ترویج این واقعیت بین دندان‌پزشکان هستیم که قبل از درمان ارتودنسی، به بیمارشان بگویند باید بعد از اتمام کار، مادام‌العمر از نگهدارنده استفاده کند.»

منابع: bos.org.uk

telegraph.co.uk

dailymail.co.uk