خمیر دندان مناسب کدام است ؟

خمیر دندان مناسب بر اساس مواد تشکیل دهنده خمیر دندان و مورد مصرف آن خمیر دندانها به سه گروه اصلی تقسیم می‌گردند:

خمیر دندان مناسب

۱-  خمیردندانهای فلوراید دار:

 این خمیر دندان ها می توانند باعث کاهش مسزان و سرعت پوسیده شدن دندان ها شوند. طبق مطالعات متعدد مصرف این خمیر دندانها بمدت طولانی و از دوران کودکی تا ۴۴ درصد از میزان   پوسیدگی دندان می‌کاهد و در نتیجه کمک بزرگی به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها می‌نماید. (باید توجه داشت که در این نوع خمیردندانها معمولاً فرمول آن و یا کلمه فلورایددار را به زبان کشور سازنده در روی لوله آن می‌نویسند.)

۲-  خمیر دندان های سفید کننده:

 این گونه خمیر دندان ها دارای مواد ساینده و پاک کننده صابونی و قوی هستند که باعث تمیزی و سفیدی و شفافیت دندان ها می‌شوند. این خمیر دندانها برای دندانهای سالم و قوی مناسب (با نظر دندانپزشک) هستند اما برای دندان هایی که دارای پوسیدگیهای متعدد و مینای ضعیف هستند، نامناسب می‌باشد.

۳-  خمیر دندان های ضدحساسیت:

 این خمیر دندان ها در کم کردن حساسیت دندانها بخصوص حساسیت طوق دندانها مؤثرمی‌باشد. مصرف آنها برای اخذ نتیجه مطلوب، باید طولانی باشد و برای تهیه نوع مناسب حتماً با دندانپزشک مشورت نمایید. ماده مؤثر این خمیر دندان ها معمولاً نیترات پتاسیم و یا استرانسیوم و غیره می‌باشد. تاثیر این خمیردندان ها در کاهش حساسیت در طولانی مدت مشخص می شود. باید حداقل روزی دو تا سه مرتبه و هربار به مدت پنج تا ده دقیقه روی دندان ها باقی بماند تا تاثیرگذار باشند.

در هنگام خرید خمیر دندان باید دقت کنید که به چه منظوری دارید خرید انجام می دهید. چنانچه دندان های کاملا سالمی دارید و معاینات سالیانه دندانپزشکی تایید کننده این مطلب است، می توانید از خمیر دندان های سفید کننده به صورت مقطعی استفاده کنید.

استفاده طولانی مدت از خمیر دندان سفید کننده به دلیل خاصیت سایندگی زیاد آن ها توصیه نمی شود.

اگر در معاینات دندانپزشکی مشخص شود که شما مستعد ابتلا به پوسیدگی دندانی هستید و هدف کاهش پوسیدگی‌ باشد بهتر است از خمیر دندان های حاوی فلوراید که ضد پوسیدگی هستند استفاده کنید. روی این خمیر دندان ها کلمه ضدپوسیدگی یاCavityProtection  درج شده است. اطفالی که قدرت کنترل بلع خود را دارند، افراد مسنی که داروهای فشار خون مصرف می کنند و افراد سیگاری که دچار خشکی دهان هستند و مستعد پوسیدگی دندانی می باشند جزء افرادی هستند که می توانند از این خمیردندان ها سود بیشتری ببرند.

حساسیت

خمیر دندان مناسب ، در مواردی که حساسیت شدید دندانی دارید و پس از معاینات دندانپزشکی مشخص شده که حساسیت دندانی به دلیل پوسیدگی و بیماری لثه ای نمی باشد بهتر است از خیر دندان ضد حساسیت استفاده کنید.

خمیر دندان های ضد جرم نیز در بازار موجود هستند که روی آن ها عبارت ضد جرم یا Anti tartar نوشته شده است.

این خمیردندان ها حاوی پیروفسفات می باشند که از تشکیل جرم جدید بر روی دندان ها جلوگیری می کند اما در حذف جرم های موجود هیچ نقشی ندارد.

چنانچه می خواهید از این خمیر دندان ها استفاده کنید و در معاینات مکرر دندنپزشکی به شما گفته شده که دهان شما مستعد تشکیل جرم است، باید ابتدا جرمگیری کنید تا جرم های موجود در دهانتان تمیز شوند و سپس از این خمیردندان ها استفاده کنید.

بعضی از شرکت های سازنده خمیردندان، خمیردندان های ترکیبی به بازار ارائه می کنند که ضد جرم، ضد پلاک، ضد پوسیدگی و …. هستند.

می توانید حسب نیاز خود از این خمیردندان ها نیز استفاده کنید.در نهایت این که مارک و برند خاصی از خمیر دندان توصیه نمی شود. انتخاب خمیردندان به سلیقه افراد و نیاز آن ها و هزینه ای که برای خمیردندان در سبد کالای خانواده درنظر می گیرند بستگی دارد.

خمیر دندان مناسب

میزان خمیردندانی که در هربار مسواک زدن استفاده می شود نیز مهم است. برخلاف تبلیغاتی که به صورت روزمره دیده می شود نباید تمام طول برس مسواک را پر از خمیردندان کرد.

زیرا میزان زیاد خمیردندان باعث می شود که کف زیادی در دهان ایجاد شود که زمان مسواک زدن را کاهش می دهد.

زیرا فرد از حضور کف زیاد در دهان خود آزرده می شود و سریع دهان خود را خالی می کند. همچنین حضور کف زیاد در دهان باعث می شود که قسمت های زیادی از دندان ها با کف پوشیده شوند و فرد فراموش کند که آن سطوح را با مسواک تمیز کند.

بهتر است میزان خمیردندان به اندازه یک نخود یا پاک کن انتهای مداد باشد. می توانید از قسمت عرضی برس مسواک برای اندازه گیری میزان خمیر دندان استفاده کنید.

برچسب ها
# خمیر دندان
دسته بندی ها
آموزش مقالات