رژیم غذایی و ارتودنسی

رژیم غذایی و ارتودنسی

روزهای اول ارتودنسی، دوران سختی برای بیمار است زیرا نمی تواند برخی از غذاها را بخورد. از این رو رعایت رژیم غذایی و ارتودنسی بسیار مهم است.

برخی از مواد غذایی سفت و چسبناک می تواند به براکت آسیب بزند و حتی آن را بشکند. ممکن است برخی از مواد غذایی نیز لابلای سیم ها گیر کنند و بیرون آوردن آن ها دشوار باشد. از مهم تر این که استفاده از چنین مواد غذایی که برای سیم و براکت مشکل ایجاد می کند می تواند دوران درمان بیمار را نیز طولانی تر کند.

کلسیم و ارتودنسی

آن دسته از افرادی که دندان های خود را ارتودنسی کرده اند باید لبنیات را در رژیم غذایی ارتودنسی خود بگنجانند .

با خوردن این مواد مطمئن خواهید بود که پتاسیم ، کلسیم و ویتامین دی را به مقدار مناسبی مصرف کرده اید . هم چنین لبنیات دارای بافت نرمی هستند و همین باعث می شود تا نیازی به جویدن نداشته باشند .

البته در بین لبنیات مصرف پنیر می تواند بسیار مشکل ساز باشد زیرا پنیر به دندان های می چسبد و هم چنین می تواند در بین فاصله دندان ها قرار بگیرد .

برای مصرف کردن پنیر باید آن را روی قطعه های کوچکی از نان قرار دهید و سپس آن را مصرف کنید . هم چنین شما می توانید پنیرهای رشته ای را در رژیم غذایی ارتودنسی خود بگنجانید .

نکته بسیار مهمی که باید در حین درمان ارتودنسی به آن توجه کنید این است که بهتر است غذا را روی دندان های آسیاب قرار دهید و با استفاده از آن ها غذا را بجوید.

نکات مهم در رژیم غذایی و ارتودنسی

بعد از قرار دادن سیم ها، فنرها و کش ها بر روی دندان، رعایت نکات زیر در رژیم غذایی بسیار مهم است:
از آدامس شکلات کش دار، گز، سوهان، ته دیگ، نان ساندویچی استفاده نفرمائید.

غذا و میوه را به قطعات کوچک قسمت کرده و آنها را، روی دندان های عقب قرار دهید.

از گاز زدن غذا و میوه، پیتزا، ساندویچ، نان خشک یا تست شده، سیب، خیار، بلال، توسط دندان های جلو و پائین خودداری فرمائید.

در این ویدیو تمامی نکات مرتبط با رعایت یک رژیم غذایی مناسب در طول درمان ارتودنسی را مشاهده می فرمایید.