عوارض کشیدن دندان‌های شیری کودکان

در سنین كودكی با رویش دندان‌های شیری، فرم دندان‌ها صورت می‌گیرد و به همین دلیل مراقبت صحیح از این دندان‌ها بسیار حائز اهمیت است.

کشیدن دندان‌های شیری

دندان‌های شیری الگویی برای رویش دندان‌های زیری هستند و مسیر رویش دندان‌های زیری را تعیین می‌كنند و در صورت كشیدن آنها، دندان‌های اصلی راه خود را برای رویش گم می‌كنند.

متاسفانه بعضی از والدین برای كشیدن دندان‌های شیری كودكانشان به دندانپزشكی مراجعه می‌كنند و این در حالی است كه می‌توان ۹۹ درصد دندان‌های شیری كودكان را حفظ كرد.

كشیدن دندان‌های شیری علاوه بر موارد ذكر شده، بر جویدن كودك هنگام خوردن و حتی تكلم كودك نیز تاثیر بسیاری می‌گذارد كه این امر بعضا تا سال‌ها باعث رنج كودك می‌شود.

در صورت كشیدن دندان‌های شیری كودكان، دندان‌های اطراف آن، خود را به سمت جای خالی كج می‌كنند كه این امر باعث بر هم خوردن فرم دندان‌های كودك شده و علاوه بر آن با كشیدن این دندان‌ها، فرم استخوانی فك كودك نیز ناقص می‌شود.

والدین می‌توانند با مراجعه به دندانپزشك و مشورت، بهترین تصمیم را در خصوص دندان‌های كودكانشان بگیرند و حتی با مشورت پزشك می‌توانند از دندان‌های شیری كودكانشان مراقبت و آنها را حفظ كنند و در صورت كشیدن آنها نیز با استفاده از روكش و فضانگهدار می‌توان از عواقب آن جلوگیری كرد.