مراقبت‌های بهداشتی حین درمان ارتودنسی

مراقبت‌های بهداشتی حین درمان ارتودنسی

مراقبت‌های بهداشتی حین درمان ارتودنسی شامل استفاده از مسواک ارتودنسی جهت تمیز کردن اطراف براکت‌ها، ماساژ لثه، تمیز کردن شیار بین لثه و دندان، سطح جونده دندان‌ها و سطح پشت (زبانی) دندان‌ها می‌باشد.

مسواک بین‌دندانی جهت تمیز نمودن زیر سیم ارتودنسی، کناره‌های براکت‌ها و ماساژ مثلث لثه‌ای بین‌دندانی می‌باشد؛

نخ دتدان

و نخ دندان جهت تمیز نمودن ناحیه تماس بین دندان‌ها می‌باشد.

استفاده از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید به‌خصوص در افراد مستعد در پوسیدگی جهت جلوگیری از پوسیده شدن نواحی اطراف براکت‌ها در صورت تجویز متخصص ارتودنسی توصیه می‌گردد.

 

وسیله متحرک را از دهان خارج کنید و بین دندان‌ها را به روش معمول تمیز کنید.

سپس وسیله یا پلاک ارتودنسی را با مسواک و خمیردندان تمیز کنید و در پایان به خوبی آب بکشید.

همچنین حتماً ناحیه‌هایی از لثه را که زیر تجهیزات ارتودنسی قرار می‌گیرد، نیز مسواک بزنید

. برای مثال اگر دندان‌های بالا تحت درمان ارتودنسی قرار دارد، مسواک زدن سقف دهان را فراموش نکنید.

بایدهای تغذیه‌ای دوران ارتودنسی

غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید! میوه و سبزیجات تازه خوراکی‌های مفیدی هستند، هرچند بهتر است گونه‌های نرم‌تری انتخاب کنید. گاز زدن یک سیب سفت ممکن است به بریس آسیب بزند، اما اگر آن را خرد کنید، می‌توانید با خیال راحت از میل کردن این میوه خوشمزه لذت ببرید.

نبایدهای تغذیه‌ای دوران ارتودنسی

غذاهای چسبناک و سفت مانند آدامس در دوران ارتودنسی ممنوع است، چون ممکن است این مواد به براکت‌ها و سیم‌ها آسیب بزند و به این ترتیب در روند درمان اختلال ایجاد شود. همچنین نوشیدنی‌ها و غذاهای اسیدی یا حاوی قند بالا نیز باعث تشکیل پلاک می‌شود و سلامت دندان‌ها را به خطر می‌اندازد. اگر میل به خوردن خوراکی‌های شیرین دارید،

لق شدن یا درد دندان

یکی از مراقبت‌های بهداشتی حین درمان ارتودنسی ، داندان هاست که معمولاً در دوران ارتودنسی کمی لق می‌شود، این لق شدن نشان دهنده موفقیت‌آمیز بودن درمان در دوران ارتودنسی است. این حرکت گاهی به ویژه پس از تعویض یا تنظیم بریس با درد و حساسیت خفیفی همراه است. برای تسکین درد خفیف کافی است، مسکن‌های غیرتجویزی را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید و طبق دستور دندانپزشک مصرف کنید. دهان را دو بار در روز با محلول آب نمکی شستشو دهید که از مخلوط کردن یک قاشق چایخوری نمک و یک لیوان آب گرم تهیه کرده‌اید. دهان را دو بار در روز، هر بار به مدت 30 ثانیه با این محلول شستشو دهید، تا درد و ورم کاهش یابد. قرار دادن کمپرس داغ یا پارچه گرم روی فک نیز به آرام کردن درد کمک می‌کند.