مواد خوراکی مضر برای دندان ها

 بسیاری از مواد خوراکی و نوشیدنی‌ها که می‌خورید می‌تواند باعث ایجاد پلاک شده و در نهایت آسیب‌های جدی به دندان‌هایتان وارد کند. پلاک یک لایه‌ی نازک چسبنده از جنس باکتری است که به بیماری لثه و پوسیدگی دندان منجر می‌شود. بعد از خوردن غذا و میان وعده‌های شیرین، قند موجود در این خوراکی‌ها باعث می‌شود که باکتری، اسیدهایی را آزاد کند که به مینای دندان حمله می‌کنند و وقتی مینای دندان در هم بشکند، منجر به ایجاد حفره در دندان‌ها می‌شود.

در این مقاله ما به معرفی ۸ ماده غذایی مضری خواهیم پرداخت که میتوانند خطر بسیار بزرگی برای سلامتی و زیبایی دندان های شما باشند.

چرا مصرف برخی مواد خوراکی برای سلامت دندان مضر است؟

مصرف تعدادی از مواد غذایی می تواند مستقیم یا غیر مستقیم روی تخریب مینای دندان تاثیر داشته باشد. برای مثال صرف آبنبات ها و مواد غذایی بسیار شیرین میتواند چنین تاثیر مخربی روی مینا بگذارد. بلافاصله با خوردن این مواد خوراکی، به باکتری های مضر دهان فضا داده میشود که شروع به فعالیت کنند. آن ها با تجزیه قندها در دهان باعث اسیدی شدن محیط دهان میشوند. اگر پس از خوردن این مواد غذایی مسواک نزنید، فضای اسیدی به مرور زمان باعث تشکیل پلاک دندان میشود.

این وضعیت به نوبه خود باعث بروز مشکلات زیر می شود:

  • حفره دندانی
  • تغییر رنگ دندان
  • تشکیل پلاک
  • آبسه
  • بیماری لثه
  • فرسایش دندان
  • و …

از مصرف بیش از حد این ۸ مواد خوراکی خودداری کنید تا زیبایی دندان های شما حفظ شود

  1. آبنبات ها (مخصوصا نوع ترش این خوراکی)

وجود مواد و مولکول های قندی در انواع آبنبات ها امری واضح است و همه این را میدانند. تمامی آبنبات ها به نوعی برای دندان ها مضر تلقی میشوند.

مواد خوراکی مضر - متخصص ارتودنسی

(مادامی که مسواک نزنیم). اما آب نبات های ترش خطرناک تر از انواع شیرین آبنبات است. زیرا این آبنبات ها علاوه بر داشتن مقادیر چزئی شیرینی، از اسیدیته بالایی برخوردار هستید و میتوانند فضای داخل دهان را به راحتی اسیدی کنند.

علاوه بر این، جویدن بیش از اندازه این آبنبات ها باعث چسپیدن ترکیبات اسیدی و سختی به دندان ها میشود. مصرف بیش از اندازه این آبنبات ها میتواند به مرور زمان باعث فرسایش مینا و ایجاد حفره در افراد مختلف (مخصوصا در کودکان) شود.

  1. انواع نان‌ها

فرآیند گوارش غذا دقیقا از دهان شروع میشود. زمانی که چیزی در دهان قرار میدهید، اولین خط گوارش بزاق دهان است. آنزیم هایی در بزاق وجود دارد که باعث تجزیه و شکسته شدن برخی از ساختارهای مواد غذایی میشود. برای مثال زمانی که شما نان میخورید، آنزیم های موجود در بزاق، شروع به تجزیه نشاسته موجود در نان کرده و آن را تبدیل به مولکول های قندی ریزتری میکند. ترکیبات شکسته شده قادرند به دندان ها و لابلای آنها نفوذ کرده و اگر مسواک نزنید به مرور باعث سوراخ شدن دندان ها میشود. اگر به خوردن نان عادت دارید سعی کنید نان های شریرن را از رژیم غذایی خود خط بزنید و به جای آن سعی کنید نان های کمتر تصفیه شده مصرف کنید.

  1. مشروبات الکی

جای هیچ شکی باقی نیست که سوء مصرف الکل برای هرکسی مضر و حتی کشنده است. مصرف الکل با تولید بزاق ارتباط نزدیک و معکوسی دارد. الکل به راحتی باعث کاهش تولید و ترشح بزاق و در کل موجب کم آبی بدن میشود.

اگر تولید بزاق کاهش یابد، دهان خشک شده و فضای وحشتناکی برای دهان و دندان ایجاد میشود. مصرف الکل و کاهش بزاق خطر بسیار جدی برای زیبایی دندان شما است. بنابراین مصرف آن را تا حد امکان کاهش دهید.

  1. نوشابه های گازدار

تحقیات جدید نشان میدهد که نوشیدن نوشابه های گازدار (حتی انواع رژیمی یا انرژی زای آن ها) کوچکترین فایده ای برای سلامت دندان ها ندارد. برعکس، نتایج همین تحقیقات نشان داده که مصرف بی رویه نوشابه های گازدار برای سلامتی دندان ها حتی میتواند از مصرف مواد مخد و روانگردانی مثل متامفتامین و حتی کراک نیز خطرناک تر باشد.

سدیم کربنات یکی از ترکیبات موجود در انواع نوشیدنی های گاز دار است. این ترکیب با فعال کردن چرحه تولید پلاک در دندان موجب تخریب مینای دندان میشود. نوشیدن نوشابه های گازدار در طولانی مدت باعث بروز مشکلاتن زیر خواهد شد:

  • کاهش تولید بزاق، خشکی دهان و در نتیجه آسیب به مینا
  • تغییر رنگ دندان ها (زرد و قهوه ای)
  1. جویدن مواد سفت و سخت

اصولا جویدن هر گونه ماده غذایی و غیر غذایی سفت و سخت برای سلامتی دندان خطر بزرگی تلقی میشود، حتی اگر آن ماده یخ باشد! شاید با خودتان فکر کنید که یخ از آب تشکیل شده و آب چه خطری برای دندان ها دارد؟

اینبار بحث اسیدی یا بازی شدن محیط دهان نیست، اینبار خطری که زیبایی دندان شما را تهدید میکند، شکستکی دندان است. جویدن مواد سختی مثل یخ میتواند باعث شکسته شدن، ترک برداشتن و یا حتی لب پر شدن جزئی دندان ها شود. اگر میخواهید که نوشیدنی های خود را خنک کنید از یخ استفاده کنید اما هیوقت اقدام به جویدن آن نکنید.

  1. پرتقال، لیمو، نارنج و ….

میوه های ذکر شده در این عنوان همگی جزء مرکبات هستند. مرکبات میوه های سالم و قوی هستند و سرشار از انواع آنتی اکسیدان های ضروری اند. اما متاسفانه مصرف بیش از حد آن برای سلامت دندان ها مضر است.

همه انواع مرکبات و مواد خوراکی حاوی مقادیر بالایی از مواد اسیدی اند که مصرف بیش از حد توصیه شده آن ها برای سلامتی دندان و مینای آن اصلا مفید نیست. سعی کنید این میوه ها را به اندازه بخورید و پس از هر بار خوردن یا نوشیدن آب آن ها حتما دهان خود را شسته و مسواک بزنید.

  1. انواع چیپس ها

چیپس ها، مخصوصا چیپس سیب زمینی حاوی مقادیر بالایی از نشاسته هستند. نشاسته توسط آنزیم های موجود در بزاق دهان به راحتی شکسته شده و تبدیل به مواد و قندهای ساده تری میشوند. این قندها میتوانند در میان دندان ها یا در حفرات آن ها قرار گرفته که به سختی قابل جدا شدن هستند. اگر کسی پس از مصرف چیپس مسواک نزند به راحتی پس از مدتی دچار آسیب های مختلف دندانی خواهد شد. و به طبع سلامت دندان با مشکل مواجه خواهد شد.

  1. میوه‌های خشک‌شده

به دلیل چسبیدن این میوه ها به دندان، به نظر میرسد که باید مصرف آن ها را محدود کرده و بلافاصله پس از مصرف آن ها حتما مسواک زد و بقایای آن ها را از دندان ها جدا کرد.