دهانشویه ها چه کاربردی برای افراد دارند؟

دهانشویه ها چه کاربردی برای افراد دارند ، دندان ها از اعضای حیاتی بدن به حساب می آیند که علاوه بر کارکرد های زیبایی دارای نقش های مهم و اساسی در بدن نیز هستند.

حفظ دندان ها

حفظ دندان ها و مراقبت از سلامت آن ها برای داشتن زندگی با کیفیت از ضروریات است.

راهکارهای متنوعی برای حفظ سلامت و بهداشت دهان به وجود آمدند که این مسئله می تواند باعث حفظ بهتر و اساسی تر سلامت دهان شود.

به دلیل تغییر در رژیم غذایی انسان ها در طی دهه ها و تمایل آن ها به غذاهای آماده و شیرین، سلامت دهان و دندان بیش از گذشته به خطر افتاده است. از این رو به شیوه های متنوع و جدیدتری برای مبارزه با میکروب های مضر دهانی و جلوگیری از پوسیدگی های دندانی نیاز خواهیم داشت.

مسواک زدن که یکی از شیوه های حفظ سلامتی دندان ها است تا حدودی وظیفه خود را انجام می دهد، اما دندانپزشکان توصیه اکید بر استفاده از نخ دندان به همراه مسواک دارند تا جرم های لابلای دندان که موجب ایجاد پلاک های میکروبی و از بین رفتن ریشه های دندانی می شوند توسط این نخ بهداشتی تا حدود زیادی خارج شود.

شیوه دیگری که اخیرا بسیار مرسوم شده، استفاده از دهانشویه است که به دلیل داشتن ماده فلوراید در حفظ مینای دندان و سلامت ریشه آن کمک بسزایی می کند.

چرا باید از دهانشویه استفاده کنیم؟

دهانشویه را به نوعی می توان ضدعفونی و خوشبو کننده دهان دانست، این محصولات که حاوی فلوراید نیز هستند علاوه بر انجام عمل پاکسازی در محیط دهان و ایجاد بوی خوب در آن، به تقویت ریشه دندان ها به همراه فلوراید موجود در خود نیز کمک می کنند.

البته باید بدانید که دهانشویه ها به دلیل سمی بودن در صورت مصرف زیاد، مشکلات و عوارضی را نیز برای فرد به وجود می آورند. در کل دو نوع دهانشویه در بازار وجود دارند و هرکدام با توجه به شرایط افراد استفاده می شوند. دهانشویه های درمانی و دهانشویه های غیر درمانی این دو نوع هستند.

انواعی از دهانشویه ها وجود دارند که تنها با تجویز پزشک و در مدت زمان بسیار کوتاهی قابل استفاده می باشند و به دهانشویه های درمانی معروف هستند. این دهانشویه ها برای بهبود زخم های پس از جراحی و از بین بردن میکروب های سطح دهان برای جلوگیری از عفونت استفاده می شوند و به دلیل از بین بردن کل باکتری های مفید و مضر در دهان، استفاده طولانی مدت آن برای فرد عوارضی جبران ناپذیر زیادی به همراه خواهد داشت.

انواع دیگری از دهانشویه ها

انواع دیگری از این محصولات که کاربرد درمانی ندارند نیز در بازار موجود هستند. به این دلیل که مسواک ها و نخ های دندانی قادر به از بین بردن تمامی میکروب های مضر خصوصا در سطح دهان و روی زبان نیستند، افراد از دهانشویه های فلوراید استفاده می کنند تا کارکرد بهداشتی و پیشگیرانه مسواک و نخ دندان را کامل کنند.

دهانشویه های غیر درمانی در دو نوع مختلف در بازار هستند که هرکدام ویژگی های مثبت و یا معایب خود را دارند.

انواعی از این دهانشویه ها دارای الکل هستند، الکل با خاصیت پاک کنندگی بالای خود، امکان ضدعفونی کردن زیادی به این محصول می دهد اما پزشکان معتقدند که استفاده زیاد از این دست محصولات به دلیل داشتن الکل احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد، ضمن این که زیاده روی در مصرف موجب خشک شدن دهان فرد شده و تکلم او را دچار مشکل می کند.

نوع دیگر دهانشویه غیر درمانی بدون الکل است و عوارضی که در مورد نوع الکل دار گفته شد را ندارد، اما در مجموع خاصیت ضدعفونی کنندگی آن هم مثل نوع قبل نخواهد بود.

نحوه استفاده از دهانشویه ها

نحوه استفاده به این ترتیب است که به اندازه یک در بطری از مایع را در دهان ریخته و به مدت بیست ثانیه آن را در دهان می چرخانیم، اگر در هنگام استفاده کمی سر را به عقب برده و امکان حرکت مایع را به قسمت هایی از انتهای دهان و حلق برسانیم اثرات آن بیشتر می شود.

پس از استفاده از دهانشویه باید به مدت یک تا دو ساعت چیزی نخورد تا مایع بتواند حداکثر عملکرد لازم را در دهان داشته باشد.خاصیت خوشبو کنندگی دهانشویه ها نیز بیش از نیم ساعت باقی نمی ماند.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که مراقبت از دهان و دندان امری بسیار ضروریست اما بهتر است در مورد این که مناسب ترین شیوه ها که کمترین آسیب را به فرد می زنند کدامند باید با دندانپزشک مشورت کرد.

برچسب ها
# دهانشویه
دسته بندی ها
مقالات