شناسایی افراد دارای دیابت

بسیاری از افراد دچار دیابت از بیمار بودن خود خبر ندارند و بر اساس نتایج این بررسی دندانپزشکان می‌تواند نقش عمده‌ای در شناسایی افراد دیابتی ایفا کنند!

دیابت و دندانپزشکی

یک بررسی در سال 2011 نشان داد که دندانپزشکان می‌توانند افراد مبتلا به دیابت را در 73 موارد فقط بر اساس شمارش دندان‌های از دست‌رفته و معاینه شکاف غیرطبیعی میان دندان‌ها و لثه‌ها تشخیص دهند. اگر دندانپزشکان نتایج آزمایش خون بیماران را هم بدانند، میزان دقت تشخیصی‌شان به 92 درصد می‌رسد.

دانشمندان معتقدند که بسیاری از عوارض بیماری لثه می توانند بواسطه کنترل پیشگیری شوند با توجه به اینکه افرادی که بیماری دیابت کنترل شده دارند شبیه افراد غیر بیمار هستند.

عوارض بیماری در دهان و دندان:

•  اختلال درانجام وظیفه عروق خونی (دیابت با افزایش ضخامت عروق موجب کندی انتقال اکسیژن و مواد غذایی به نسوج بدن (ازجمله دهان) و دفع مواد زائد از بافتها می شود در نتیجه این حالت می تواند مقاومت نسوج لثه و استخوان را در مقابل عفونت کاهش دهد.)
  •  افزایش رشد باکتریها
  •  میزان بالای گلوکز در مایعات دهان موجب رشد بیشتر باکتریها و جرمها میشود.
  •  مصرف سیگار مزید بر علت مبتلایان به دیابت در ابتلا به بیماریهای لثه میباشد.

با تمام این اوصاف بیماری دیابت مشکلاتی در دهان ایجاد میکند از جمله:

برفک:

به دلیل اینکه قارچها در محیط قندی بیشتر رشد میکنند شانس ابتلا به برفک در این افراد بیشتر خواهد بود.

لازم به ذکر است که این افراد با کنترل دیابت و رعایت بهداشت دهان و دندان و اجتناب از سیگار هیچ مشکلی نخواهند داشت.

کاهش بزاق:

گاهی افراد مبتلا به دیابت به علت مصرف داروها دچار خشکی دهان میشوند که مشکلاتی در پی خواهد داشت از جمله پوسیدگی دندانها زیرا که بزاق به کنترل رشد جرمهایی که مسبب پوسیدگی دندانی و دیگر عفونتهای دهانی هستند کمک می نماید.

به خاطر داشته باشید که تمام این توضیحات به این معنی نیست که افراد مبتلا به دیابت نمیتوانند از درمانهای دندانپزشکی بهره مند شوند منتها برای این قبیل درمانها باید نکاتی را رعایت کنند مثلا:

•  قبل از هر جلسه درمانی بیماری خود را کنترل کند و پزشک خود را مطلع کند.
  •  گاهی برای اعمال جراحی نیاز است که برنامه غذایی و میزان انسولین مصرفی خود را تغییر دهد.
  •  در صورتی که قند خون مناسب نباشد بایستی درمانهای غیر اورژانس به تعویق بیافتد.
  •  رعایت بهداشت دهان در این گونه افراد الزامی است چرا که بهداشت ضعیف دهان،خطر مرگ را در بیماران دیابتی افزایش میدهد.
  •  بهترین دفاع علیه مشکلات بیماری در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه و جلسات کنترل منظم دندان پزشکی ، کنترل خوب قند خون می باشد

نکته: میزان مرگ و میر دیابتی های مبتلا به بیماریهای شدید لثه، دو برابر دیابتی هایی است که به این بیماریها مبتلا نیستند.

پس ویزیت های دندانپزشکی و رعایت نکات بهداشتی را فراموش نکنیم.