نگه دارنده متحرک ارتودنسی

نگه دارنده متحرک ارتودنسی

به صورت معمول و مرتب شدن دندان ها ، این احتمال وجود دارد که مجددا نامرتبی دندانی اتفاق بیوفتد ، بنابراین جهت جلوگیری از ایجاد این نامرتبی ها استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی که نوع و مدت زمان قرارگیری آنها با توجه به صلاح دید ارتودنتیست تعیین می شود یک ضرورت درمانی می باشد .

رایج‌ترین نوع پلاک‌ها، یک نوع نگه دارنده ارتودنسی یا پلاک متحرک به نام هاولی (Hawley) است که به شکل یک قطعه نازک و شبیه به زبان از جنس اکریلیک است که به شکل متناسب با دهان شما ساخته می‌شود و با یک سیم، دندان‌های شما را در جای خود نگه می‌دارد.

انواع نگهدارنده ارتودنسی

انواع مختلفی از ریتینر و نگهدارنده‌ ارتودنسی وجود دارد که همه آنها باید به صورت سفارشی و اختصاصی برای شما ساخته شود. به طور کلی امروزه سه نوع اصلی از پلاک‌های ارتودنسی وجود دارد که هر کدام از آنها برای شرایط خاصی مناسب است.

ما آن نوعی (یا انواعی) از نگهدارنده ارتودنسی که برای مورد خاص شما کارآیی بهتری داشته باشد را معرفی می‌کنیم و به شما می‌گوییم که دقیقاً چه زمانی و به چه مدتی باید از آن استفاده کنید.

نگهدارنده ثابت ارتودنسی

برای بعضی از افراد به ویژه آن‌هایی که در دندان‌های جلو و پایین مشکل دارند، پلاک ارتودنسی ثابت می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

همان طور که نام این پلاک‌ها نشان می‌دهد، آنها از نوع متحرک نیستند و نمی‌توان آن را از دهان خارج کرد ؛ البته این پلاک‌ها با وجود آنکه ثابت هستند، در دهان دیده نمی‌شوند.

برای ساخت این پلاک‌ها، مانند ارتودنسی لینگوال ، از یک سیم استفاده می‌شود که به سطح پشتی دندان‌ها چسبانده می‌شود.

این نوع از پلاک را می‌توان تا چندین ماه یا حتی مدت طولانی‌تری در دهان نگه داشت ،گاهی اوقات پلاک‌های ثابت برای مواردی که خطر بالای بازگشت دندان‌ها به جای اولشان وجود داشته باشد، تجویز می‌شود.