تأثیر ارتودنسی بر بینی

آیا ارتودنسی بر اندازه بینی تأثیر می‌گذارد؟ اندازه کوچک یا بزرگ بینی برداشتی است که ما نسبت به تناسبات صورت و جایگاه اجزای آن درک می‌کنیم. زمانی که این تناسبات و جایگاه‌ها به هم می‌خورد اندازه‌هایی که تصور می‌کنیم کمتر یا بیشتر از حد واقعی خواهد بود.

تأثیر ارتودنسی بر بینی

مشکلات بینی بر روی رشد فک اثر می‌گذارد و هم‌چنین عدم رشد فک می‌تواند بر روی ظاهر بینی و صورت اثر بگذارد.

تأثیر ارتودنسی بر بینی

بینی

در سنین رشد، انحراف بینی و یا گرفتگی‌های بینی باعث می‌شود که فرد نتواند از راه بینی نفس بکشد و این موضوع باعث می‌شود که از راه دهان تنفس انجام گیرد.

به این خاطر به‌ مرور زمان حین خواب دهان بازمی‌ماند و فک‌های بالا و پایین تغییر شکل پیدا کنند، به‌نحوی‌که فک بالا به سمت جلو و فک پایین به سمت عقب رشد می‌نماید، این تغییرات باعث می‌شود که دندان‌ها نیز کج رشد کنند و در یک ردیف رشد نکنند و به شکل نامرتب قرار گیرند. این افراد نیاز به اصلاح دندان‌ها یا درمان ارتودنسی دارند.

در این بیماران درصورتی‌که فک آن‌ها اصلاح نشود و به‌تنهایی جراحی بینی انجام گیرد، به دلیل عقب بودن چانه، بینی برای فرد هم چنان بزرگ به نظر می‌رسد. باید حتماً اصلاح فک و چانه صورت گیرد تا تناسب بین بینی و صورت برقرارشده و احساس بزرگ بودن بینی به بیمار دست ندهد.

ارتودنسی بعد از عمل بینی یا قبل از آن

یکی از سؤالات متداول و رایج بسیاری از بیمارانی که قصد درمان ارتودنسی و جراحی زیبایی بینی را دارند این است که کدام درمان را باید زودتر انجام دهند؟ عمل بینی بعد از ارتودنسی یا قبل از آن؟

در جراحی بینی یکی از موارد مهم که جراح برای فرم نهایی بینی شما در نظر می‌گیرد، رابطه و تناسب آن با لب می‌باشد.  باید در نظر داشته باشیم ازآنجاکه ارتودنسی می‌تواند با حرکت دادن آن‌ها، فرم و موقعیت لب‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، بهتر است که ابتدا درمان ارتودنسی پایان گیرد تا پس از تثبیت موقعیت لب‌ها و فک، بیمار به جراحی زیبایی بینی بپردازد.

البته مواردی وجود دارد که مشکلات بینی باعث به وجود آمدن مشکلات فک و دندان‌ها شده در این موارد که نیاز به ارتوسرجری یا درمان ارتوگناتیک داشته باشید بایستی رویه درمان با هماهنگی ارتودنتیست و جراح فک و صورت برنامه‌ریزی شود.

در پایان توصیه می‌شود حتماً قبل از عمل بینی (راینوپلاستی) حتماً با ارتودنتیست (متخصص ارتودنسی) خود مشورت کنید.

برچسب ها
# ارتودنسی
دسته بندی ها
مقالات

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.