braces care photo x

وقتی ارتودنسی دارید، بهداشت دندان‌های‌تان اهمیت بسیار بیشتری پیدا خواهد کرد.

تکه‌های غذا در نقاط بیشتری برای مخفی شدن خواهند داشت پس به منظور اجتناب از بوی بد دهان، ورم لثه، تغییر رنگ دندان‌ها و پوسیدگی در طول دوره ارتودنسی باید سخت تلاش کنید. اگر در حین درمان به‌طور مرتب ارتودنسی را تمیز کنید، در آخر نتیجه‌ی بهتری خواهید داشت و دوره‌ی درمان ارتودنسی نیز کوتاه‌تر خواهد شد. با رعایت نکات زیر می‌توانید از خطراتی که دندان‌های‌تان را در طول دوره ارتودنسی تهدید می‌کنند مصون بمانید:

هر بار یک دندان

وقتی مسواک می‌زنید برای تک تک دندان‌ها زمان بگذارید، حداقل 10 ثانیه برای هر دندان و تمرکز بیشتری بر روی تمیز کردن نقاطی از سیم ارتودنسی داشته باشید که با دندان‌های‌تان در تماس هستند.
قسمت نوک دندان‌ها و سیم ارتودنسی را با خم کردن مسواک به سمت پایین (با زاویه‌ی 45 درجه) و قسمت انتهایی دندان را با خم مسواک به سمت بالا مسواک بزنید.

کل دندان را تمیز کنید

درحالی که ممکن است سمت جلویی دندان‌ها کاملا تمیز به‌نظر برسد باید به قسمت دندان‌ها (کنار زبان) نیز توجه داشته‌ باشید همچنین قسمت میانی دندان‌ها و فاصله‌ی بین دندانی را نباید از قلم انداخت. مطمئن شوید که ناحیه‌ی اتصال دندان‌ها به لثه کاملا تمیز شده باشد چرا‌که پژک‌ها در این محل تجمع می‌کنند.

وقتی ارتودنسی دارید بسیار اهمیت دارد که بلافاصله پس از هر وعده مسواک بزنید.

غذا بخورید و تمیز کنید

وقتی ارتودنسی دارید بسیار اهمیت دارد که بلافاصله پس از هر وعده مسواک بزنید. تکه‌های غذا به‌ راحتی بین سیم ارتودنسی و دندان‌ها قرار می‌گیرند و باعث تجمع باکتری و در نهایت پوسیدگی دندان می‌شوند. تکه‌های غذا هرچه مدت زمان بیشتری در مجاورت دندان‌های شما قرار داشته باشند احتمال بسیار بیشتری برای تشکیل پژک‌ها وجود خواهد داشت. اگر در مکانی که غذا می‌خورید احتمال مسواک زدن وجود ندارد حداقل دهان‌تان را کاملا با آب شست‌ و‌ شو دهید.

همیشه مجهز باشید

راحت‌ترین راه برای این‌که مطمئن باشید پس از صرف هر وعده می‌تواند مسواک بزنید این است که همواره مسواک، خمیر دندان و نخ دندان به همراه خود داشته باشید و در طول دوره ارتودنسی همراه داشتن این وسایل را به عادت تبدیل کنید. ظرفی را برای حمل وسایل شست و شوی دهان در کیف‌تان اختصاص دهید.

فلوراید دوست شما است

فلوراید از پوسیدگی جلوگیری خواهد کرد. حتما از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید و برای شست و شوی دهان از دهان‌شویه فلوراید‌دار استفاده کنید.

مسواک پروکسا یا مسواک بین‌دندانی مخروطی شکل و مخصوص دندان‌های ارتودنسی هستند.

مسواک‌های بین دندانی مناطق ریز را بهتر تمیز می‌کنند

مسواک‌های نوک تیز (که پروکسا یا مسواک بین‌دندانی نیز نامیده می شوند) مخروطی شکل و مخصوص دندان‌های ارتودنسی هستند و به‌راحتی مناطق را تمیز می‌کنند که دسترسی به آن‌ها توسط مسواک‌های معمولی ممکن نیست.

نخ‌دندان مناسب خودتان را پیدا کنید

نخ دندان‌های معمولی برای برخی بیماران مفید است اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند از نخ دندان‌های مخصوص ارتودنسی استفاده کنند که متشکل از یک سر پلاستیکی سوزنی شکل و یک حلقه‌ی پلاستیکی است که به بیمار کمک می‌کند که بتواند نخ دندان‌های معمولی را از زیر سیم ارتودنسی عبور دهد و دندان‌های ارتودنسی شده را نخ بکشد. با این روش می‌توان بین دندان‌های به‌هم ‌فشرده شده ارتودنسی را نیز تمیز کرد. برخی دیگر از نخ دندان همه‌کاره مخصوص ارتودنسی استفاده می‌کنند که دارای قسمت نایلونی مقاوم برای عبور به زیر بریج و وسایل ارتودنسی، قسمتی اسفنجی برای تمیز کردن مناطق پهن‌تر و نخ معمولی برای نواحی باریک‌تر است.

از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید

تمیز کردن هر روزه‌ی دندان‌های ارتودنسی وظیفه‌ی شماست. اما مادامی که تحت درمان هستید به طور مرتب برای تمیز کردن عمقی دندان‌ها که فقط یک متخصص توانایی انجام آن را دارد سراغ دندانپزشک یا ارتودنتیست بروید.

دسته بندی ها
بهداشت فردی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.